15 ottobre 2008

iKey Recorder, tutto l'audio analogico sulla chiavetta

I pochi DXer rimasti a utilizzare le vecchie radio analogiche (chi ascolta con una SDR in genere registra tutto, radio e audiofrequenza, sul pc) deve sempre risolvere il problema della registrazione del sonoro. Spesso la registrazione fa la differenza, sui segnali molto deboli e disturbati, tra un ascolto e una identificazione. E' uno strumento critico per chi dà la caccia alle stazioni lontane. E se finora hanno funzionato benissimo le vecchie cassette, oggi c'è anche l'esigenza di disporre delle registrazioni in formato digitale, per gli archivi, i siti Web, l'invio di rapporti d'ascolto via email.
Sul mercato esistono ormai diversi registratori digitali in formato MP3, ma la soluzione proposta da Gemini, iKey, è una novità interessante. Può registrare da qualsiasi fonte analogica attraverso le due prese stereo RCA (la versione iKey Plus dispone anche di un microfono). E riversa la registrazione, in formato digitale compresso o in WAV, non all'interno di una memoria integrata, come succede oggi, ma su un qualsiasi dispositivo di memoria che disponga di una porta USB, anche una chiavetta. Il funzionamento è molto semplice, si attacca la radio, si attacca il dispositivo di memoria, si regola il livello di registrazione (molto importante) e si preme il pulsante. iKey provvede a salvare sulla memoria esterna (anche un iPod) i file che possono poi essere comodamente trasferiti sul pc. Il costo, circa 160 euro per la versione base, mi sembra un po' eccessivo. E un altro inconveniente è che se iKey può funzionare sia a corrente, con l'alimentatore, sia a batteria, di pile ce ne vogliono quattro e l'autonomia è di sole 5 ore. Ecco comunque il sommario delle specifiche per i due modelli disponibili.

iKey Portable Recorder

Features:

Introducing the iKEY Portable USB Recorder, a revolutionary device that will change the way you record audio forever. Designed to record directly to any external USB storage device, including the iPod®, the iKEY can record audio from any audio device and write it directly to MP3 or WAV format - in real time! With endless professional and consumer applications, the iKEY Portable USB Recorder proves itself as an innovative product and the most convenient tool on the market to record audio output to digital media format.

Compatible with iPod®
USB Port (For direct connectivity to supported USB Storage Device)
Compatible with USB 2.0/1.1/1.0 devices
Records audio to uncompressed WAV format or
MP3 format (w/ selectable bit rate, up to 256kbps)
Gold plated RCA inputs
LED Indicator shows memory remaining on target drive
Battery powered w/ low battery indicator
DC charger input with DC adaptor included for use with rechargeable batteries
Level clip indicator
Record volume control
Reset button
Requires 4AA batteries (Not included)

Unit Dimensions: 5.43" W x 1.1" D x 3.27" H (138 x 28 x 83)
Weight: Approx. 2lbs
Shipping: Approx. 3lbs

***

iKEY Plus

Introducing the iKEY Plus Portable USB Recorder, the second in a generation of products providing a more versatile platform for portable live audio recording. Designed to work with an Apple iPod® or any external USB storage device, the iKEY Plus can record live audio to MP3 or WAV format directly to a USB Compatible storage device - in real time! With endless professional and consumer applications, the iKEY Plus Portable USB Recorder is the most convenient real-time recording tool.
NOW with Mic Input, Phono Preamp, VU Meter Display, and Headphone Output!

Features:

USB Port (For direct connectivity to supported USB Storage Device)
Compatible with USB 2.0/1.1/1.0 devices
Compatible with iPod®
Records audio to Uncompressed WAV format or MP3 format (w/ selectable bit rate, up to 320kbps)
Gold plated RCA inputs
Microphone input with Phantom power (3v)
Built-in Phono preamp for direct connection of Turntables
LED Indicator shows memory remaining on target drive
Soft Carrying case with three different face plates (red, black and silver)
Battery powered w/ low battery indicator
DC charger input with DC adapter included for use with rechargeable batteries
6-bar VU meter with peak hold and Overload indicator
1/8” (3.5mm) Headphone monitor output
Record volume control
Reset button
Requires 4 AA Rechargeable Batteries (Not Included)

Unit Dimensions: 5.43" W x 1.1" D x 3.27" H (138 x 28 x 83)
Weight: Approx. 2lbs


Nessun commento: