23 novembre 2010

HD "Persona" Radio, una nuova esperienza di ascolto

Devo ammettere che comincio a seguire con un certo interesse le iniziative che Ibiquity e National Association Broadcasting stanno costruendo intorno alla piattaforma di radio digitale HD Radio, per promuovere, oltre all'adozione del sistema da parte dei broadcaster locali americani, anche un nuovo modo di concepire l'ascolto della radio, la distribuzione di contenuti, la relazione tra ascoltatore e emittente.
All'ultimo Radio Show è stato presentato il modello di Persona Radio, che ora viene riassunto in un lungo documento scaricabile dal sito FastRoad. Persona Radio sfrutta le potenzialità di HD radio come sistema di diffusione di contenuti digitali per reinventare e personalizzare l'esperienza di chi ascolta la radio. Con un approccio che può ricordare quello di RadioDNS, che in pratica cerca di stabilire una connessione più diretta tra medium diffusivo (la radio) e interattivo (Internet), Persona Radio prevede modalità di interazione molto più etese sfruttando la maggiore capacità di trasporto dati di HD Radio. Come avviene per la televisione digitale, il canale più ampio viene sfruttato per far transitare dall'emittente al ricevitore tutta una serie di informazioni che possono essere testuali o grafiche, ma anche di vero e proprio contenuto. Il concept è anche molto flessibile. I diversi scenari di impiego immaginati prevedono per esempio la possibilità di registrarsi sul sito Web dell'emittente e personalizzare un proprio profilo. A partire da questa profilatura, l'emittente può offrire al singolo ascoltatore informazioni aggiuntive o addirittura "sostitutive". Come? Se il ricevitore non è connesso in alcun modo a Internet, è possibile fargli arrivare queste informazioni con un sistema di codici a barre bidimensionali (QR code) "stampato" sul sito Web della stazione radio e acquisito dal ricevitore equipaggiato con una fotocamera. Una radio dotata di interfaccia Usb o Wi-Fi potrebbe connettersi direttamente al computer.
Ma c'è una terza possibilità, che può comunque entrare in funzione: la deliveri di dati e contenuti Over the Air. E' un'idea molto suggestiva e prevede che il normale segnale trasmesso dall'emittente trasporti nei suoi canali alternativi digitali, continuativamente, una specifica offerta di contenuti (testi, canzoni, messaggi pubblicitari, offerte commerciali) personalizzati in base al profilo-utente, contenuti che vengono archiviati in background sui banchi di memoria del ricevitore. Questa attività di trasporto avviene mentre gli ascoltatori seguono i normali programmi e alla fine ciascuno ritroverà sul proprio ricevitore Persona Radio un contenuto esclusivo che andrà a costituire l'esperienza "personalizzata".
Troppo macchinoso? Il rischio ovviamente è questo, ma è un modello innovativo per trasformare un mezzo broadcast unidirezionale in uno strumento molto più interattivo. Probabilmente non richiederebbe neppure sostanziali modifiche dei ricevitori HD Radio attualmente sul mercato. Ma in fin dei conti il vero problema è che Persona Radio è un concept che scommette molto sulla sopravvivenza del modello broadcast e cerca di estenderlo con una forma intelligente di interattività applicata dall'esterno. Se viceversa - come personalmente ritengo io - continueranno a crescere le modalità di consumo della radio direttamente attraverso infrastrutture digitali interattive, Persona Radio potrebbe diventare solo un artifizio un po' barocco. Ovviamente c'è anche l'ipotesi della fruttuosa convivenza tra modalità diffusive e interattive e in questo caso un modello come questo potrebbe trovare davvero una sua collocazione.
New HD Radio Concept Provides Customizable Listening Experience

With the advent of the MP3 player, especially the popular iPod, consumers have embraced and in some cases come to expect a new level of control over their audio entertainment. Acknowledging this new listening paradigm, NAB FASTROAD and iBiquity Digital Corporation have undertaken a project to explore the concept for a new personalized service for in-band/on-channel (IBOC) digital radio. The results of this work were released today in a report entitled “HD Radio System Persona Radio Project Overview,” now available for download from the FASTROAD Web page at www.nabfastroad.org.
The Persona Radio is a proof-of-concept advanced receiver design that would allow users to create a customizable listening experience and create opportunities for behavioral targeted advertising. Aspects of the listening experience that are customizable include audio content, text displays and advertisements. The report released today details the concept of how the Persona service could work the necessary supporting broadcast infrastructure and a variety of possible listener use cases.
One of the principal actions upon which the operation of the Persona Radio is based is that of “content insertion.” The idea is that content would be downloaded to the receiver using the advanced data capabilities of the HD Radio system and then stored in memory on the device, for later use as directed by the listener or in some cases by the station.
Release of this report follows initial discussions of the Persona Radio project by iBiquity in their exhibit at the 2010 Radio Show produced by RAB and NAB, where a mock-up (shown in the images below) of a Persona Radio receiver was featured as part of iBiquity's hospitality suite. This Persona radio mock-up was implemented on an Insignia NS-01 portable HD Radio receiver. Some pictures of the mock-up’s receiver display are shown here:

Upper left – this is the highest level “main menu” which allows the user to configure the “behavior” of the Persona Radio. When each item is selected, it expands to provide the user with options for configuration and action;

Upper right – on the “My Profile” page the listener enters demographic information which will be used to customize the listening experience as well as for targeting advertisements. One of the options found here allows for entering favorite location information, potentially associated with the user’s home/work/visited categories;

Lower left – shows an example of targeted advertising, which would be selected and displayed based on the user’s profile information;

Lower right – this is a “QR code” which is delivered to the receiver and corresponds to a targeted advertisement. This can be scanned by a retailer and used as an “electronic coupon.” Additional information on QR codes is available on the Internet at www.denso-wave.com/qrcode/index-e.html.

6 commenti:

Anonimo ha detto...

This whole concept, just like HD Radio, is a total joke - consumers would never bother going to radio websites just to get targeted music and coupons. This is a poor-man's version of the highly-successful Pandora.

Andrea Lawendel ha detto...

This is a bit unfair. As much as one might oppose digital radio (and I for one strongly oppose in-band digital modulation schemes, specifically within ionosphere propagated spectrum), there's no particular fault at trying to imagine alternative experience models for audio content, whichever way it might be distributed. MP3 music *is* alternative experience with respect to compact discs and I don't want to end up looking at broadcast radio as a compact disc one of these days.

Anonimo ha detto...

This is funny. Little that I know about it but it seems that the people that are promoting digital type radio have tried all kinds of things and nothing is really catching on. I don't think anyone will even bother with this.

Anonimo ha detto...

This sounds crazy

paul vincent zecchino ha detto...

Andrea Lawendel -

Agree. Completely. It's quite fine to imagine alternative radio experience models. Radio is theatre of the mind. The more creative, the better.

Those who object to HD do so because the corporations who demand HD don't care about creativity. They want more control over and profit from, public airwaves. They know HD eats the bandwidth which several stations could comfortably share.

HD Radio is like a big, fat, sweaty, gluttonous slob with B.O. who, when he sits down in the theatre, he displaces ten people around him.

If HD didn't interfere with analog radio, people would support it. But it does, so they don't.

Here's the HD juice:
Older listeners don't want it. Young listeners laugh at it. Manufacturers dislike it. Retailers can't sell it.

HD Radio is a soviet Command Economy gag pulled in the cynical belief that if HD broadcasters jam the stations we enjoy hearing, we'll have no choice but to listen to theirs.

HD Radio is a long obsolete, serially superseded, ill conceived, shoddily executed 'carny shill'. HD is a doddering, long moribund, electro-zombie who hasn't the brains to leave.

So, we citizens will help it leave - by ignoring it.


Paul Vincent Zecchino
Manasota Key, Florida
24 November, 2010

bobyoung ha detto...

Warning! HD radio is a complete failure here in the USA because it doesn't work, don't fall for the scam.