Diciamolo francamente: le ultime edizioni della Digital Radio Conference organizzata dall'EBU hanno avuto un serio problema di contenuto e finalità. Quello del passaggio dalla radiofonia analogica alla radiofonia numerica, cioè basata su modulazione di tipo digitale (l'OFDM tanto per essere tecnici), è chiaramente un tema importante ma fin troppo dibattuto. Sto seguendo il fenomeno fin dalla metà degli anni Novanta, dal 2005 con questo blog. La ridondanza dei temi e delle discussioni in questo lungo anno di tempo ha raggiunto i livelli di guardia: sarebbe impossibile trovare parole nuove per magnificare le virtù della radio digitale o viceversa per criticarne la scarsa concretezza e la virtuale assenza nel "mindset" dei consumatori.
L'ultima edizione della conferenze, a fine ottobre a Belfast, sembra aver definito un punto fermo e in ciò leggo l'unico elemento di novità (l'impegno sul fronte della collaborazione con l'industria dell'automotive è un altro slogano ripetuto da sempre, e forse l'automotive ha finalmente capito). Il punto fermo riguarda l'impegno a spingere a livello comunitario, sul governo dell'Europa, perché vengano adottate politiche di switch-off della radio analogica. La radio, secondo gli operatori convenuti a Belfast, non passerà al digitale se non si stabilisce una data in cui l'FM analogica verrà spenta per sempre. E' un proposito forse condivisibile dal punto di vista dei fautori del digitale, ma apre a mio favore l'ennesimo scenario ipotetico, un altro "se, allora" di tipo non più tecnologico o di mercato, ma politico. Un campo dove può veramente succedere di tutto. Anzi, sono certo che non sarà difficile convincere gli europarlamentari sull'opportunità dello switch-off. Succederà per la radio quello che è già avvenuto per la tv (un mercato molto più ricco e molto meno variegato)? Io credo di sì. Ma temo che per l'intero mercato della radio l'inevitabile crisi di passaggio possa essere un trauma troppo grande da metabolizzare.
Shot of Adrenaline for Digital RadioThe European Broadcasting Union's Digital Radio Conference (DRC10) has achieved a significant breakthrough in efforts to accelerate moves towards securing a digital future for radio. The over 150 delegates, from 60 organizations who attended the meeting, in Belfast, overwhelmingly endorsed an EBU New Radio Group (NRG) plan of action for 2011.For the first time, the chairmen of the bodies representing the three major digital radio standards in Europe - Jorn Jensen of WorldDMB, the DRM Consortium's Ruxandra Obreja and Harry Johnson of the Internet Media Device Alliance (IMDA) - threw their combined weight behind the EBU NRG. The vice chairman of the NRG, Swedish Radio's Mats Akerlund, described the outcome as "like a shot of adrenaline for digital radio".Past summit meetings have failed to reach consensus on strategic milestones, with debate often focusing on the merits or drawbacks of different technologies. This time, however, attention shifted to business models and creating strategic partnerships to inform the European public about the benefits of digital radio.The spokesmen for the three bodies emphasised the complementary nature of their digital radio technologies. The enhanced spectrum efficiency of the DAB family of standards (DAB, DAB+, T-DMB, etc.) make it ideal for delivering existing and new services to big urban areas, while DRM can match the propagation and reach of AM bands and Internet Radio can deliver greater variety and choice to smaller audiences.Earlier, the conference hosts, RTE and the BBC, had urged delegates to send a positive message to the sector, while BBC 5 Live presenter Stephen Nolan had accused public service radio of "back-footing" instead of fighting.Tim Davie, the BBC Director of Audio and Music, called on DRC10 to "provide clear leadership and confidence to build a digital future for radio".The Managing-Director of RTE Radio, Clare Duignan, said, "We have reached the limits of what the FM spectrum and associated business model may deliver in terms of variety ."Much of the two-day conference focused on the added value provided by digital radio, with examples of innovative content, new services and successful business models. Delegates identified their principal challenge as convincing listeners, regulators, commercial partners and car manufacturers about the benefits.EBU Radio Members agreed three priorities for action over the next 12 months in order to accelerate the digitization of radio:
- To persuade the European Union to champion switchover policies at European level and to ensure that sufficient spectrum is allocated to safeguard radio's future.
- To advance partnerships between public and private broadcasters to develop original digital content and support public campaigns to make the case for digital radio.
- To foster effective partnerships between broadcasters and the automotive sector.
The two-day conference, which took place in Belfast's historic Europa Hotel, was co-hosted by BBC Northern Ireland and RTE. Highlights included presentations of the UK Internet Radio Player and hybrid radio, as well as debates about added value, visualization, audio streaming and audience measurement.EBU Radio presented the NRG's multimedia exchange system and plans for a database of innovative content to increase the exchange of knowledge, ideas and content between members
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