25 giugno 2009

Iran, il regime accusa le emittenti straniere

Quanto possa essere deleteria l'influenza della stampa estera su un regime non democratico lo sanno bene persino gli italiani che seguono le ficcanti cronache del Tg1 sulle calunnie che i giornali europei e americani riversano sul luminoso percorso politico e umano del nostro Caro Leader. In Iran purtroppo questa presunta influenza viene adoperata come paravento di azioni vergognosamente repressive, che stanno insaguinando le strade delle città dello stato islamico. Radio Free Europe - che ha ormai adottato una linea di condotta cross-mediale utilizzando Internet, la posta elettronica e le segreterie telefoniche per raccogliere e diffondere informazioni - ha pubblicato un interessante report sulla strategia adottata dalle autorità iraniane per impedire con il jamming l'ascolto delle trasmissioni in onde corte e via satellite (per queste ultime l'emittente finanziata dall'amministrazione americana denuncia addirittura l'uso di uplink che si sovrappongono ai legittimi segnali rivolti ai transponder e li cancellano). Poi France Press racconta di uno dei simboli più odiosi dei moderni regimi oppressivi: gli autodafé televisivi dei poveretti che "confessano" i loro delitti contro la dittatura. I telegiornali iraniani in questi giorni diffondono interviste a "pentiti" che ammettono di aver partecipato alle manifestazioni di protesta contro i brogli elettorali perché incitati dalla BBC e da Voice of America. E ovviamente entrambe le emittenti sono accusate di ricevere l'imbeccata da Israele (che a sua volta ha mantenuto attive qualche frequenza in onde corte per diffondere le sue trasmissioni in farsi). Sono testimonianze che dimostrano quanto possa dare fastidio una verità non ufficiale, una versione alternativa ai proclami del clero e del governo, anche e forse soprattutto quando non passano attraverso Internet bensì sulle onde radio di un mezzo tutt'altro che obsoleto. E se solo fosse possibile fare la tara dei morti ammazzati (a meno di mettere sul nostro piatto le nostre guerre di mafia), il parallelo con la nostra situazione, con i nostri "organi di stampa" fasulli e controllatissimi, sarebbe ancora più agghiacciante. Che brutti segnali continuano ad attraversare l'etere.

Iran Jams Foreign Satellite News In Bid To Isolate Public
by Charles Recknagel
June 23, 2009

At RFE/RL's Radio Farda, the e-mails and phone calls come in continuously from Iran. "It's really important that Radio Farda send reports every moment to us, because we do not have any access to news inside Iran," says one listener in Tehran. "Now the VOA and BBC have been jammed."
The listeners are helping the U.S. Congress-funded Radio Farda, which broadcasts 24 hours a day in Persian from Prague, to play an escalating cat-and-mouse game with Iranian government censors.
The censors have been trying to black out both U.S. and British government-sponsored newscasts in Persian almost from the moment a week ago that people began protesting the July 12 presidential election results.
To black out a newscast, Iranian authorities beam their own signal up to the commercial satellite carrying the foreign program. The beam is on the same frequency as the newscast, only at much higher power. As a result, anyone in Iran trying to receive the newscast on their home satellite dish receives only the meaningless, substitute signal instead.
Similarly, the government is blacking out foreign news programming in Persian on shortwave and medium-wave radio, particularly within major population centers. Here, authorities set up a local high-power transmitter to again overwhelm the newscast with a stronger signal on the same frequency.

Game Of Frequencies

Iranian officials are aiming most at broadcasts during the peak evening listening hours. And it is during these hours that the feedback from the news program's audience in Tehran grows most frenzied.
Many listeners simply send messages noting their location and that they can no longer hear the program. That alerts the broadcasters to the moment the programming is blocked. The trick for the broadcasters then becomes to shift the transmission signal slightly to escape the blackout.
During the time it takes the censors to catch up and similarly shift their substitute signal, the programming can be received by listeners searching their dials.
As the game has escalated, foreign broadcasters have dramatically increased the number of satellites and short wave frequencies carrying their programs.
From broadcasting originally only on Hotbird 6, a satellite whose "footprint" covers the Mideast and South Asia, Radio Farda now also broadcasts on four more satellites covering the region: Telstar 12, Nilesat 101, Arabsat BADR4, and Asiasat 3-D.
TBBC said last week it was using two extra satellites to broadcast its Persian-language service. VOA's Persian News Network (PNN) television programs are now beamed through five satellites with six different distribution channels.
It is the kind of struggle once common during the Cold War. For decades, the Soviet government spent huge amounts of money to isolate its citizenry from outside news sources.
But it's not something seen often since then. Iran has periodically blocked U.S. broadcasting at critical moments -- including the student demonstrations of 1999 and the last presidential election in 2005 -- but never with such a sustained effort as now.

Legality vs. Sovereignty

Iran's activity raises some legal questions, because the jamming is also knocking out some transmissions to countries other than Iran itself.
The BBC says its Arabic-language service and other language services to the Middle East have also experienced transmission problems since the jamming of its Persian-language frequency began June 14.
Rod Kirwan, a communications law and regulation expert at the international law firm Denton Wilde Sapte in London, says that Iran has the right under international telecommunications treaties to control the use of the broadcast spectrum within its territory, including foreign satellite broadcasting.
But when there is a spillover effect into neighboring countries, it is creating a harmful interference with the same rights of other member states in the International Telecommunications Union (ITU).
Kirwan says that while the broadcast spectrum is a "sovereign right," it's up to each country "to decide how to best use the spectrum and, of course, nations have decided for the greater good to sign up to the ITU coordination arrangements in order that everything works and you have smooth international services."
But Kirwan adds that this "is a sort of voluntary restriction on your freedom to act as a sovereign body and that is the tension: national rights over sovereign territory or spectrum vs. international coordination rights."
Kirwan says that if other states complain, the case could become an escalating dispute. But it is not likely to result in clear penalties for Iran.
"It's one of the basic problems with public international law: who is around to enforce it? And, of course, there is nobody and so it ends in some kind of diplomacy and maybe bilateral pressure," Kirwan says. "But essentially these international treaty organizations operate on a voluntary basis."

SOS Calls For News

That makes jamming the foreign broadcasts a fairly cost-free political strategy for Iran. It is also not particularly expensive in financial terms. It only requires uplink equipment to reach the target satellite and the patience and manpower to play the cat-and-mouse game of shifting frequencies that follows.
Overall, the jamming effort falls into Tehran's larger goal of blocking out all key communications links that challenge the legitimacy of the presidential election results.
The government is blocking many international websites, including Facebook and Twitter, as well as local opposition sites. Text messaging has been cut off for the past week, and mobile-phone service in Tehran is frequently down.
No wonder, then that some of the messages Radio Farda receives from listeners sound like an SOS to the outside world from an increasingly cut-off populace.
"Today is Sunday, June 21. All sites, radios, and anything from which we could get true information have been jammed and now we can't get any news," one caller says.
"Now you need to show your higher technology. We are waiting to see whether you are able to overcome these parasites or not."
Iran's supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, has accused international media of waging a "psychological war" against the country. It's a charge that millions of Iranians now can make against Khamenei himself.


Iran blames VOA and BBC for riots

Tehran - Iranian state television broadcast footage on Tuesday of what it said were rioters admitting going on the rampage, inspired by Western media outlets which have been targeted by the authorities.
"We were under the influence of Voice of America Persia and the BBC," declared one woman, dressed in a black overcoat and headscarf, who said she joined in street violence that erupted during massive opposition protests over the disputed presidential vote.
"The entire atmosphere was created by the BBC. My son had a grenade in his bag as he wanted to appear stronger than others," said the woman, whose face was blurred by the television.
"I took to the streets and saw it was people like us who were torching public properties. There were no police around. It was only us setting cars on fire."
A long-haired young man also acknowledged indulging in violence, and said he had been arrested in a shopping district in the capital known for selling mobile phones.
"I took advantage of the situation and me and my brother looted shops and robbed people," he told the state television reporter.
Iran's foreign ministry on Monday directly accused the two global broadcasters of working for Israel and seeking to break up the Islamic republic with their coverage of the post-election unrest.
Their aim, said foreign ministry spokesman Hassan Ghashghavi, is to weaken the national solidarity, threaten territoral integrity and disintegrate Iran."
Another alleged rioter shown by the state television, an elderly man in a light-green shirt, said: "I think I was under the influence of VOA."
Another youngster in a red shirt said he was provoked by "mask-wearing" men. "I was provoked by their obscene words. They were telling us 'you are fighting Israelis'," he said. - AFP

Nessun commento: