07 novembre 2006

Radio satellitare USA, lanci e risultati


Xm Satellite Radio ha lanciato XM-4, il suo quarto satellite. Con una vita operativa di 15 anni il satellite è destinato a prendere il posto dei due attualmente co-localizzati in orbita geostazionaria a 115 gradi ovest. L'apparecchio ha una potenza complessiva di 18 kW ed è stato fornito da Aerospace Alenia.

WASHINGTON, Oct. 30 /PRNewswire-FirstCall/ -- XM Satellite Radio (NASDAQ: XMSR) today announced the successful launch of its XM-4 satellite. Liftoff occurred this evening at 6:49 pm ET from the Sea Launch Odyssey Launch Platform in open waters of the Pacific Ocean on the equator. The XM-4 satellite was inserted directly into a geosynchronous transfer orbit, on its way to an orbital location for in-orbit testing prior to placement in its final orbital position at 115 degrees West Longitude. A ground station in South Africa acquired the first signal from the satellite in orbit as planned.
Built by the Boeing Satellite Development Center, the XM-4 spacecraft carries a high-power S-band Digital Audio Radio Service (DARS) payload provided by Alcatel Alenia Space. Replacing two co-located XM satellites currently at 115 degrees, XM-4 will transmit XM Radio's direct broadcast of digital radio programming to cars, homes, and portable radios throughout the continental United States and Canada. The XM-4 satellite will have 18 kilowatts of total power at the beginning of life on orbit. Specified for a 15-year lifespan, Sea Launch's accurate insertion into transfer orbit should provide additional years of service life. This is Sea Launch's fourth successful launch for XM Satellite Radio, completing previous missions in March 2001, May 2001, and February 2005. "The launch of the XM-4 satellite is the latest infrastructure milestone for the nation's leading satellite radio service," said John Dealy, Senior Advisor, XM Satellite Radio. "The XM satellites deliver the richest complement of entertainment content to the most subscribers in satellite radio. We commend the team of people at Sea Launch, Boeing Satellite, and XM for the dedicated work and expertise that have made this launch phase an unqualified success. XM is now looking forward to similar results from the Boeing Satellite team during in-orbit test and commissioning of XM-4 for full service to the XM Nation of more than 7 million subscribers."

Pochi giorni dopo XM ha annunciato i risultati del terzo quarto 2006. Profittabilità ancora lontana ma cresce il numero degli abbonati, anche se contemporaneamente aumenta il cosiddetto (SAC) subscriber acquisition cost, cioè il costo che l'azienda deve sostenere per aggiungere un nuovo abbonato ai suoi registri. Oggi ogni abbonato costa 60 dollari contro i 53 dello stesso periodo 2005. Il costo lordo per ogni nuova iscrizione (CPGA) è di 93 dollari contro 89. Insomma, rispetto a un anno fa XM fa un po' più di fatica per accaparrarsi gli abbonati e allontana il punto di pareggio (anche se evidentemente incassa di più). Ma vediamo gli utili, anzi le perdite. Con un record di 7.185.873 abbonati (+868.007 abbonati lordi nel trimestre appena concluso, che si riducono a 286.002 contando le disdette), XM registra una crescita sostanziosa rispetto al novembre scorso, quando all'appello rispondevano 5.034.642 persone. In termini lordi, non considerando quindi quelli che non hanno rinnovato l'abbonamento, XM in un anno ha raccolto 2,8 milioni di sottoscrizioni nuove. E infatti il fatturato nel periodo cresce anno su anno del 57% a 240 milioni di dollari, con una perdita netta pari a 84 milioni (con una contrazione del 36% rispetto alle perdite registrate nello stesso periodo di un anno fa). Più positivo l'EBITDA, che però è un parametro delicato da considerare. La perdita sull'EBITDA per il trimestre risulta di 2 milioni di dollari, contro i 70 milioni dell terzo quarto 2005. L'EBITDA è una sigla che indica i guadagni (fatturato meno spese) escludendo completamente tasse, deprezzamenti e ammortamenti vari, cioè gli aspetti fiscali e finanziari della contabilità di impresa. E' un modo di esprimere l'utile di una azienda in modo molto, molto indicativo e serve soprattutto per valutare i potenziali di guadagno in caso di cessione della stessa. L'EBITDA è molto in voga per le imprese di telecomunicazioni come XM, dove incidono molto i costi di acquisizione infrastrutturali, di solito piuttosto pesanti e ammortati in periodi piuttosto lunghi (proprio il caso di XM, visti i fenomenali costi di acquisto, assicurazione e lancio di un satellite). Io non sono un grosso esperto di lettura dei bilanci ma il Nasdaq ha premiato la trimestrale XM con un piccolo incremento del titolo. Il fatturato è stato infatti superiore alle aspettative degli analisti finanziari e XM si è detta fiduciosa di poter colmare il suo rosso nel quarto trimestre. Ma i problemi restano: il churn rate, gli abbonamenti non rinnovati, è prossimo al 1,9 percento, contro l'1,4 di un anno fa e gli obiettivi per il numero di abbonati entro fine anno si attestano tra 7,7 e 7,9 milioni, sull'estremo inferiore delle stime precedenti. Insomma, gli abbonati non aumentano a dismisura, il loro singolo costo aumenta, i satelliti sono cari...
Una possibile strategia è la diversificazione dei canali di distribuzione. XM ha appena stretto un alleanza con l'operatore mobile USA Cingular, che dal 6 novembre per circa 9 dollari al mese permette di ascoltare 25 canali radiofonici satellitari sul proprio telefonino (Cingular consiglia di accoppiare l'abbonamento con dei piani tariffari dati ottimizzati per gli alti volumi di download). Il concorrente di XM, Sirius Satellite http://www.sirius.com, aveva stipulato un accordo analogo con l'operatore Sprint Nextel. Vi accludo questo interessante articolo di Forbes che parla di queste interessanti opportunità. XM si era già accordata in tal senso con l'operatore Alltel e adesso può contare su un oltre 65 milioni di abbonati telefonici che potrebbero assicurare loro un revenue stream indiretto. Ora la comunità finanziaria attende i risultati trimestrali di Sirius, previsti per domani, 8 novembre.

Sirius Should Be Listening to XM

Forbes, Matthew Kirdahy, 11.06.06, 8:01 PM ET

It's time for Sirius to get on the horn with Verizon Wireless and make a pitch.

Last week, XM Satellite Radio struck a deal with Cingular Wireless to bring 25 of its commercial-free music stations to the cell service provider's handsets. It's the second such move by XM in just two months as it makes its smaller rival seem even smaller. XM already has a deal with Alltel, while Sirius Satellite Radio has had a similar deal in place with Sprint Nextel for more than a year. Granted, XM was late to react, but now they're up. Cingular, which opened the satellite radio service to its 58 million customers on Nov. 6, is charging $8.99 for 25 channels. Alltel has been charging customers $7.99 per month for 20 satellite channels while Sprint taps its customers for $6.95 for 20 Sirius channels. Cingular is a joint venture between AT&T and BellSouth. It's not that XM and Sirius want to pollute your cell phone with their predominately home and auto-based service, in fact, they don't even care if you own a cell phone. But if you do, they're going to try and hook your business.
Ross Rubin, a tech analyst at NPD Group, a consumer and retail market research firm, said that although the carriers are the ones collecting the additional fees for the tunes, the satellite radio companies will benefit the most. "Neither XM or Sirius care very much about the particular device on which you listen," Rubin said. "They want to reach the customer in the context in which they enjoy programming, much like TV broadcasters are experimenting on the Web right now." Rubin says the obvious thing for Sirius to do is consider forming an alliance with Verizon Wireless, which has about 56 million subscribers to third-place Sprint's 51 million. Alltel has 11 million subscribers. "They want their content to be available to, again, as many listeners as possible to get as many future subscribers as they can garner," Rubin said. "Verizon would be a prime target as the second largest carrier in the U.S." But while a Sirius-Verizon deal seems like a great idea, it would be rather difficult to pull off, according to RBC Capital Markets analyst David Bank. "It's really hard getting an exclusive deal," Bank said. "The more money you try and extract for your service, the harder it's going to be to make a deal. You have to convince a company like Verizon that at the end of the day your programming is worth it. That's easier said than done." XM already dominates in the subscription department, topping Sirius' 4.7 million subscribers, with about 7 million. XM offers 170 channels, including talk and music, while Sirius has about 130 channels. Both companies have thrown big industry names at each other in an attempt to collar more listeners. Among the biggest windfall for Sirius, or course, was landing infamous disc jockey Howard Stern.
Rubin said the customer demands one thing, a simple device that works when it’s supposed to work. Keep the bells and whistles. They want a phone to talk to 50 of their closest friends and a portable music device to listen to 50 of their favorite songs. Sure, each could be bought separately, but why not own a gadget that has both? “Consumers want functionality and convenience. That's the spectrum that both of these products have to fall in," Rubin said. "Someone can create a great mp3 player or a great music phone that competes well against what are increasingly tiny and inexpensive music players from Apple and others. If that happens, then consumers will start using them."


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