17 maggio 2010

Il futuro del DJ nell'era delle Web radio

Si sono concluse a Brighton le giornate del Great Escape, importante festival europeo dedicato alla nuova musica e il Guardian (grazie a Francesco) ieri ha pubblicato un lungo pezzo sul rapporto tra il mestiere del DJ radiofonica e le radio - e più in generale la musica - su Internet. Nei dibattiti di Brighton (chissà quanta pioggia dev'essere caduta in questi giorni, la ricordo come una località di mare "verticale") si sono alternati responsabili di network radiofonici come Absolute e imprenditori di servizi online come SoundCloud e Playdio, insomma le iniziative online tra musica e radiofonia di cui parlo così spesso. Il Guardian, di cui riproduco un estratto, è un cerbero nella tutela dei suoi diritti ma vi invito a continuare la lettura sul suo infallibile archivio. La tesi formulata al Great Escape è che il ruolo del DJ continuerà ad avere peso anche quando la radio online - considerata ormai da tutti come il "vero" futuro di un mezzo che il DAB e gli altri standard numerici non sono mai stati in grado di rinnovare - sarà il modello dominante.

Traditional DJs 'will survive internet radio revolution'
Music conference hears there will still be a role for radio-style DJs despite wealth of online streaming programmes

Alexandra Topping
Sunday 16 May 2010


(...)Much of the "generic noise" of traditional radio could be replaced by online and streaming programmes specifically aimed at people's individual tastes, said Dave Haynes, a vice-president of SoundCloud, a platform that allows musicians to easily share audio over the web.
Speaking on a panel about the future of radio at the Great Escape, a music conference and festival in Brighton this weekend, he added that strong guiding voices leading people to the best new music would be more important than ever, as listeners' choice widened.
"John Peel was not just a radio presenter but the leader of a tribe, and I think in the future what we will see is not one but lots of mini John Peels leading their particular tribe," he said.
A growing range of radio services are being launched, which can be listened to on demand and encourage listeners to be more interactive and vote to hear their favourite songs on air, or create their own shows.
New start-ups like Playdio – a combination of playlist and radio – let anyone try their hand at being the next big name radio DJ. The service lets users create their own radio shows by making song playlists interspersed with spoken links, which can then be listened to on streaming services such as Spotify.
Last year Absolute Radio, formerly Virgin, launched Dabbl, a online and digital station which allows listeners to vote on what songs they want to hear, encouraging more audience control over material.

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