29 giugno 2011

Radio pubblica europea, l'EBU analizza le strategie Web

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La versione integrale del report conta duecento pagine ed è riservata agli iscritti all'Unione radiofonica europea, ma anche l'executive summary liberamente scaricabile a questo indirizzo contiene molte informazioni interessanti. Con il suo studio sulla situazione attuale delle emittenti radiofoniche pubbliche in Europa e le loro relazioni con i social media, l'ufficio ricerche EBU guidato da Alex Shulzycki ha preso in esame la questione dei consumi radiofonici nelle varie fasce di età e popolazione in 28 nazioni, ponendoli in relazione al consumo di servizi via Internet, siano essi indipendenti o direttamente curati dalle stesse radioemittenti statali.
Con poche eccezioni, anche legate ai cambiamenti subiti dalle metodiche di indagine applicate nei vari paesi, l'audience radiofonica negli ultimi cinque anni è in calo quasi dappertutto. Vistosissimo (prossimo al -15%) il crollo dell'ascolto della radio in Svezia, dove la fascia di giovani tra i 19 e i 24 anni ascolta soprattutto il servizio di musica in streaming Spotify, seguito dalle stazioni radio commerciali e per una modesta percentuale da Sverige Radio. In Italia la contrazione è di pochi decimi di punto percentuale, ma i dati - come sappiamo - sono fermi a ben prima dell'infausta autodistruzione di Audiradio.
Il report analizza anche le strategie Internet delle emittenti e offre un approfondimento su una trentina di programmi di successo che utilizzano il Web, i social network e altre forme di interazione non radiofonica per stabilire una relazione con gli ascoltatori e inventare nuove formule e linguaggi. I programmi RAI presi in esame sono Caterpillar, Fahrenheit, Ruggito del coniglio e RaiTunes. Il ritratto è quello ormai abbastanza scontato ma senz'altro convincente, di un mezzo che soffre molto la concorrenza dei media digitali, almeno fino alle fasce di pubblico più maturo o anziano. Ma che proprio attraverso i media digitali riesce a percorrere strade diverse, forse più tortuose, spesso fallaci, ma non necessariamente meno coinvolgenti.

The European Broadcasting Union today released the results of an in-depth study on the situation of public service radio and its relation to social media.

The report includes data on international radio consumption from 31 EBU Member organizations in 28 countries. It also features 28 case studies on radio programme formats, as well as social- and cross-media strategies in seven European countries France, Germany, UK, Italy, Spain, Poland, Sweden plus the USA.
The study found that public service broadcasters are successfully exploiting social media to reach new listeners and boost their relevance.
One key finding was that while traditional AM/FM radio consumption is down, most public service radio broadcasters now provide online and mobile services, social media interactivity and smartphone applications that have actually extended their reach. Public radio broadcasters are adapting to and even shaping the new radio landscape by building their cross-platform presence to raise their profile and make their content more accessible.
EBU Head of Research Alex Shulzycki said the data showed that the heightened social media activity of radio presenters and their programmes meant public service radio's relevance was continuing to grow.
“In an increasingly competitive radio market, European public broadcasters maintained a strong average 37% share for their national radio channels in 2010, unchanged from the previous year and this is also due to multiplatform distribution and social media,” says Shulzycki.
Mike Mullane, Head of News, Sports & New Radio at the EBU, stated that public radio broadcasters were meeting head-on the challenge posed by music-on-demand websites.
“When these services began to gain a foothold, some people were predicting the end of music-based public service radio. What this study shows is that listeners are still tuning in because they value the interactive human experience that radio offers, but which is not available from music streaming sites,” says Mullane.
The programme case studies showed that European public service radio is engaging with diverse audiences. Programme formats analysed varied from morning shows to cultural magazines and documentaries, but all had social media strategies designed to hold listeners' attention after the radio is turned off.

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